sunnuntai 27. heinäkuuta 2014

AIVOT OFFLINE-TILASSA

olohuoneen hiusväri
mansikoita pakastimeen!

Nuorempana rakastin kesää mutta nykyään haluan sen vaan olevan ohitse pian. Kesä ei anna mulle mitään muuta kuin paineita paineiden päälle. Pitäisi olla niin eloisa, nauttia helteistä, suorittaa kahdesti enemmän mitä yleensä ja tehdä niitä äärettömän hienoja muistoja mitä voi yksinkertaisesti tehdä vain kesällä. Aistitteko tässä hieman närkästyneen ihmisen kirjoitusta? Jos aistitte niin oikeeseen kyllä osui. Pitäähän mun tästäkin aiheesta nyt vastarannan kiiskeillä.

Mistäköhän se yleinen luulo kumpuaa, että kesä on aikaa jolloin kaikkien pitäisi nousta koloistaan viehättävinä ja olla överionnellisia sekä tehdä kaikista unelmista totta. Onpa hyvä elämänasenne. Yhdeksän kuukautta vuodesta ei merkitse mitään kun on harmaata, kylmää, ankeeta ja sateista. Säästellään ja himmaillaan koko muu vuosi koska kesällä saa luvan kanssa revitellä ihan niin paljon kuin haluaa. Lyhyestä kesästä pitäisi nauttia, helteistä pitäisi nauttia, kesän jälkeen pitäisi olla viisikymmentä uutta ikimuistoista hetkeä koettuna ja järkkärin muistikortit täynnä kuvia hiekkasista varpaista.

Onhan se totta vie aivan eri asia nauttia kesästä jos on lomalla. Lomalla kuten peruskoululaiset, jotka eivät vielä edes joudu kesätöihin. Onhan se ihan erilaista. Kyllä mä sen tiedostan mutta silti joka kesä se saa ärsyyntymään yhtälailla. Onnekashan mä olen vaikka mulla ei ole kahden kuukauden kesälomaa koska mulla ainakin on työpaikka jossa kärvistellä nestehukkaan asti. Aina se ajatus ei vaan pysy mielessä. Kesä ei ole kuin pari kuukautta, ei siitä kannata paineita ottaa. 

Mä ainakin itse odotan pakkasia koska silloin mun aivot kykenee toimimaan ja mitä mä olisin ilman mun aivoja. Itseasiassa tiedän mitä olisin koska viimeiset pari päivää on juuri osoittanut sen kun mun aivot on lepolomalla helteiden takia. Mun motoriset taidot toimii vasta kun pitää saada lisää vichyä tai pakko päästä puolen minuutin viilennyssuihkuun. Sohva on mun aurinkotuoli ja aurinkovarjona toimii pimennysverhot ikkunoissa.

En oo kesäihminen, mä tykkään mun aivoista liikaa. 
Pidättekö helteistä?

4 kommenttia :

  1. Mä olen kyllä kesäihminen henkeen ja vereen. Kun muistelee lapsuutta, tuntuu, että sitä asui aina kesät ulkona. Sisällä käytiin vain nukkumassa ja syömässä, joskus ei edes sitäkään. Tottakai maaseudulla on paljon tekemistä, tilaa ja saa temmeltää ja mekastaa niin paljon kun haluaa, lähin naapurikin kun on vain mummula. Mutta täytyy ymmärtää, että kaikilla ei ole ollut näin.

    Vilukissana nautin helteistä ja nahkan kärventämisestä auringossa. Hyydyn aina talvisin pakkasessa ja nautin takan edessä lämmittelystä. Tuntuu, että koko kroppa herää kesäisin eloon, mieli myös.

    Mutta jos painaisin kesän töissä, tilanne olisi varmasti hyvin erilainen. Samoin, jos viettäisin kesän kaupungissa. Ja vierastan ajatusta, että kesällä pitäisi matkustella, kokea ja nähdä paljon eri paikkoja. E-ei. Tykkään rentoutua kesällä, olla kotosalla ja kerätä voimia taas talvelle. Jos säässä lupaa lämmintä keliä ja minulla olisi lähtö jonnekin, minua alkaa harmittaa.

    Tästä kesästä lupailin lämmintä, sellaista josta kerkeää nauttia. Heinäkuu on onneksi ollut sellainen. Mutta en tajua lausahdusta, jonka niin moni päästää ilmoille kesän alussa "tästä tulee paras kesä ikinä". Paras verrattuna mihin? Mitä erikoista tänä kesänä pitäisi tapahtua? Miksi tätä hoetaan joka kesä? Sen takia, että syksyllä huomataan, ettei tämäkään kesä ollut edellistä mullistavampi? Ja seuraavana kesänä sama juttu..

    Ymmärrykseni kyllä riittää myös sun näkökulmaan. Ei kaikki tykkää kaikesta. Mä en tykkää talvesta, vaikka ensimmäiset lumihiutaleet ja valkoinen maa tuo tosi hyvän fiiliksen. Ja entäpä jos kesä kestäis 9 kk ja talvi vain muutaman.. Saattaisi siinä monella kesäihmisellä mennä suu mutruun jossain vaiheessa.

    P.s. vielä muutamat viime kesät kuljin järkkäri joka paikassa mukana, kuin kaapatakseni kesän purkkiin. Tänä kesänä järkkäri on lötkörellyt lipaston päällä ja sen sijaan että räpsisin koko ajan kuvia, yritän elää ne hetket ja tallentaa muistin sopukoihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä uskoisin ittekin nauttivani kesästä jos olisin maalla ilman pakotetta käydä töissä. Mulle ei riitä päivä tai kaksi viikosta vapaata, että pääsisin kesäfiilikseen. Lapsena siihen fiilikseen tosiaan pääsi kun oli maalla vähintään sen kuukauden joka kesä. Tottakai siis jonkinlaista kesäfiilistä mullakin löytyy mutta ei sellasta hypetyyksen ylttävää.

      Lämmin kesä on ihana myös työssäkäyvälle mutta paahtava helle (edes sen viikon) on aivan liikaa. Kyllä siinä pitkäpinnaisellakin ihmisellä alkaa hermot menemään kun pitäisi nukkua yöt ja painaa töitä. Ei +35'c sisälämpötiloissa nukuta tai tehdä töitä ellei oikeesti oo ihan mieletön sietokyky. Ainakaan en itse siihen kykene. Kyllä niissä lämpötiloissa mieluiten makaa mökkirannalla ja veneilee järvellä.

      Kesällä on kyllä hyviäkin puolia kuten se, että ihmiset on paremmalla päällä pääosin ja sellaisia pieniä asioita kuten valoisat yöt. Paineet (paras kesä 2014! - mitä näitä nyt on) ja painostava helle kuitenkin vie multa aika paljon jaksamista nauttia niistä pienistä asioista. Jatkuva stressi lemmikeistäkin on aika uuvuttavaa. Koira on helppo ohjata järveen vilvoitteleen mutta marsuja ei voi jättää edes puoleksi päiväksi ilman vahtimista ja viileessä vedessä kastelua. Enemmän murheita kesä tuottaa jos on tämmöistä uuvuttavaa hellettä. Pidän kesästä jos on +21'c ja välillä tulee vettäkin kunnolla.

      Itselle kesällä olisi ihana matkustella ja nähdä paikkoja koska talvella matkustaminen on vähän haasteellisempaa. Meitä on moneen junaan ja kaikki ei todellakaan rakasta kesää palavasti eikä jotkut välitä talvesta ollenkaan. Onneks meillä on neljä vuodenaikaa niin on jotain jokaiselle.

      Poista
  2. Meitsi vihaa helteitä. VIHAAN oikeesti, hyi olkoon. Varsinkin tää kesä on ollut ihan käsittämätön. Oon tainnu kommentoida just samasta asiasta täällä jo aiemminkin mutta ihan oikeesti. Kesäkuussa oli niin kylmä että mun työpaikalla oli 5 astetta lämmintä sisällä ja oltiin talvivaatteissa. Naapurikylässä oli satanut lunta edellisenä yönä. Tää siis KESÄKUUSSA. Kolme helvetin kylmää ja pitkää viikkoa ja mitä sitten tapahtuu? Alkaa lämmetä ja olen onnellinen mutta sitten sekin menee ihan överiksi. Montako viikkoa tätä hellettä on jo kestänyt? Ja nyt ne vielä lupaa jotain +35 superhellettä??? Ei voi käsittää. :D On tosi ahistava olo koko ajan kun mihinkään ei pääse kuumaa pakoon, paitsi suihkuun vähäksi aikaa ja sitten kun on kuiva, ollaan taas lähtöpisteessä. Kämpässä koko ajan se +32 astetta ja juuri nytkin kirjoitan tätä alasti mutta silti kuumissani vissypullo nokan edessä. Millon tää loppuu? D:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanaa, että joku edes mun lisäks on sitä mieltä ettei helteitä kaivata jos ne menee överiks! :D Kyllä kesä saa olla lämmin mutta sitten vois tasasesti se lämpö jakautua koko kesän päälle mutta tätä tämä ilmastonmuutos on.. talvet todella kylmiä ja kesät paahtavan hiostavia. Pakkasessa on kuitenkin se hyvä puoli, että siinä pystyy paljon vaikuttaa omalla pukeutumisella ja olemisella mutta hellettä sä et pakene pitkäks aikaa mihinkään. Et mihinkään. Alastikin on paha olla.

      Tää sais loppua mieluiten heti. Kai tässä silti pitää kärvistellä nyt ainakin pari viikkoa. Huoh ei tää kyllä tee pääkopalle hyvää. :D Eniten odotan sitä hetkeä kun nää helteidenkin ylistäjät joutuu nieleen valheensa muka-niin-ihanasta-hikikelistä ja myöntää julkisesti, että onhan tää nyt ihan hirveetä. En usko, että kukaan helteitä ylistää jos käy töissä (for real töissä) ja tekee työtä jossa ei voi olla edes sellasissa vaatteissa missä helteen kestäis kotipihalla. Saaaaamari.

      "Ei sais valittaa kun kesä on niin lyhyt Suomessa!" - Noh mitä, miksei?! Mä ainakin valitan kun en pidä.

      Poista

∞ Siistiä kielenkäyttöä ja muistetaan toisten kunnioitus.
∞ Otan mieluusti vastaan palautetta hyvässä ja pahassa, mutta kritiikinomaisesti.